31 марта день памяти Воскрешения праведного Лазаря, Святителя Кирилла, архиепископа Иерусалимского

31.03.2018

Праведный Ла́зарь Четверодневный, Китийский, друг Божий, епископ

Был ро­дом из Вифа­нии близ Иеру­са­ли­ма, брат Ма­рии и Мар­фы. Во вре­мя Сво­ей жиз­ни Гос­подь лю­бил их и ча­сто по­се­щал их дом в Вифа­нии, на­зы­вая Ла­за­ря Сво­им дру­гом (Ин.11:3, 5, 11).

По­сле преж­девре­мен­ной смер­ти Ла­за­ря, про­лив сле­зы над его гро­бом, Гос­подь, как Все­силь­ный, вос­кре­сил его из мерт­вых, ко­гда Ла­зарь уже че­ты­ре дня ле­жал во гро­бе и уже смер­дел (Ин.11:17-45). Это чу­до вос­по­ми­на­ет­ся Цер­ко­вью в ше­стую суб­бо­ту Ве­ли­ко­го по­ста (Ла­за­ре­ва суб­бо­та).

По­сле сво­е­го вос­кре­ше­ния свя­той Ла­зарь уда­лил­ся на ост­ров Кипр, так как пер­во­свя­щен­ни­ки по­ло­жи­ли убить его (Ин.12:9-11), где впо­след­ствии был по­став­лен епи­ско­пом.

По пре­да­нию, Ла­зарь, бу­дучи епи­ско­пом, удо­сто­ил­ся по­се­ще­ния Бо­жи­ей Ма­те­ри и по­лу­чил от Нее омо­фор, сде­лан­ный Ее ру­ка­ми. По­сле чу­дес­но­го вос­кре­се­ния свя­той Ла­зарь жил еще 30 лет, со­хра­няя стро­гое воз­дер­жа­ние, и скон­чал­ся на ост­ро­ве Ки­п­ре.

Па­лом­ни­кам, по­се­ща­ю­щим Свя­тую Зем­лю, по­ка­зы­ва­ют две гроб­ни­цы пра­вед­ни­ка: од­ну в Вифа­нии в Иеру­са­ли­ме, а дру­гую в го­ро­де Ки­тим на ост­ро­ве Ки­п­ре. Не до­ез­жая до Свя­то­го Гра­да око­ло двух с по­ло­ви­ной верст, па­лом­ни­ки по­се­ща­ют Вифа­нию, рас­по­ло­жен­ную на во­сточ­ной сто­роне од­но­го пред­хол­мия Еле­он­ской го­ры. А немно­го се­ве­ро-во­сточ­нее и ни­же ука­зы­ва­ют гроб­ни­цу Ла­за­ря, по­чи­та­е­мую так­же и ма­го­ме­та­на­ми. Неболь­шой вход, про­би­тый в ска­ле, ве­дет в уз­кую глу­бо­кую пе­ще­ру. Спу­стив­шись по 25 сту­пе­ням, па­лом­ни­ки встре­ча­ют неболь­шую пло­щад­ку с ка­мен­ным сто­лом в уг­лу, слу­жа­щим пре­сто­лом в дни бо­го­слу­же­ний в Ла­за­ре­ву суб­бо­ту. Пло­щад­ка счи­та­ет­ся ме­стом воз­зва­ния Гос­по­да: «Ла­за­ре, гря­ди вон!» Еще пять сту­пе­ней вниз – и по­гре­баль­ная пе­ще­ра. Здесь обык­но­вен­но про­чи­ты­ва­ют Еван­ге­лие от Иоан­на о вос­кре­се­нии Ла­за­ря (Ин.11:1-7, 11-45) и тро­па­ри Верб­ной неде­ли. Сна­ча­ла Гос­подь был встре­чен Мар­фой, по­том Ма­ри­ей, ко­гда Он шел ко гро­бу воз­бу­дить дру­га Ла­за­ря, – тут рас­по­ло­жен боль­шой округ­лен­ный «ка­мень бе­се­ды», от ко­то­ро­го мно­гие по­лу­ча­ют ис­це­ле­ния.

А на ост­ро­ве Ки­п­ре су­ще­ству­ет вто­рая гроб­ни­ца пра­вед­но­го Ла­за­ря. В 90 км от го­ро­да Ли­мас­со­ла, по до­ро­ге, ле­жа­щей меж­ду со­пок, па­лом­ни­ки при­бы­ва­ют в го­род Лар­на­ки, где на­хо­дит­ся храм, по­свя­щен­ный Ла­за­рю, там он слу­жил. Храм сто­ит на ме­сте пер­во­на­чаль­ной церк­ви IX–Х вв., по­стро­ен­ной над мо­ги­лой Ла­за­ря. На­сто­я­щее зда­ние хра­ма XVII в. сде­ла­но из кам­ня, раз­мер его 35х17 м, име­ют­ся две две­ри (с се­ве­ра и за­па­да), трехъ­ярус­ная ко­ло­коль­ня, об­шир­ный двор, му­зей. Храм че­ты­рех­столп­ный, ес­ли два стол­па счи­тать и в ал­та­ре, то ше­сти­столп­ный, все по­кры­то мра­мо­ром. Име­ют­ся три бо­ко­вых при­де­ла. По цен­тру – боль­шая люст­ра: 5 яру­сов све­чей сни­зу и три яру­са свер­ху, и две люст­ры по бо­кам. Сле­ва от ал­та­ря на­хо­дит­ся чу­до­твор­ная ико­на Бо­го­ма­те­ри, а спра­ва у ал­та­ря пе­ще­ра – гроб­ни­ца пра­вед­но­го Ла­за­ря. Сза­ди хра­ма на вы­со­те рас­по­ло­же­ны хо­ры. Вход в пе­ще­ру идет по се­ми сту­пе­ням под ал­тарь хра­ма. Раз­мер пе­ще­ры 6х12 м. Мо­щи пра­вед­но­го Ла­за­ря на­хо­дят­ся по­се­ре­дине: гла­ва и по­ло­ви­на его ко­стей. А вто­рая по­ло­ви­на мо­щей бы­ла в Кон­стан­ти­но­по­ле, кре­сто­нос­цы в 1291 г. унес­ли их во Фран­цию, в Мар­сель. Спра­ва на­хо­дит­ся ико­но­стас, в ко­то­ром ико­ны рас­по­ло­же­ны в три ря­да, и име­ют­ся укра­ше­ния в два ря­да меж­ду ико­на­ми. По­пе­рек пе­ще­ры сто­ит гроб­ни­ца с над­пи­сью: «Ла­зарь – друг Бо­жий». Ра­ка – как стол, как бы ван­на боль­шая, ка­мен­ная – 1,3х0,8х0,7 м. Храм – с ко­ло­коль­ней, по длине хра­ма про­хо­дит га­ле­рея 2,5-3 м вы­со­ты, как ко­ри­дор по по­верх­но­сти дво­ра, есть бо­ко­вые две­ри: се­вер­ные и юж­ные, с за­па­да – боль­шие вход­ные. И име­ют­ся две ка­фед­ры бо­ко­вые для про­по­вед­ни­ков. Это ме­сто так­же по­чи­та­ет­ся все­ми пра­во­слав­ны­ми хри­сти­а­на­ми как ве­ли­кая свя­ты­ня, как до­ка­за­тель­ство несо­мнен­ной ми­ло­сти, люб­ви и все­мо­гу­ще­ства Бо­жия. Вос­кре­се­ние Ла­за­ря яви­ло власть и мо­гу­ще­ство над смер­тью.

 

Тропарь праведного Лазаря Четверодневного   глас 4

Яко велико сокровище и богатство некрадомо/ к нам прииде из Кипра, Лазаре,/ Промыслом всех Бога, повелением царя благочестива,/ подая чтущим тя исцеления даром,/ избавляя от бед и от всякаго вреда,/ верою взывающих ти:/ спаси всех молитвами своими, Лазаре отче наш.


Кондак праведного Лазаря Четверодневного   глас 8

Взыде, яко звезда пресветлая,/ от Кипра честныя мощи твоя, Лазаре,/ Царствующий град освящающи и христолюбиваго царя веселящи/ и люди своя обогащающи,/ тобою благодать исцеления подающи, верно зовущим ти:/ радуйся, Лазаре, друже Божий.

Моли́тва ко Го́споду Иису́су Христу́

Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же, Спаси́телю на́ш, Неисчерпа́емая бе́здно ми́лости, щедро́т и любве́, сме́рти и греха́ не сотвори́вый, и еще́ в раи́ определи́вый прароди́телем на́шим ве́чныя и святы́я и блаже́нныя жи́зни прича́стницы бы́ти! Егда́ же по де́йству диа́волю, человекоуби́йцы искони́, еди́ном челове́ком гре́х в ми́р вни́де и грехо́м сме́рть, тогда́ по неизрече́нному человеколю́бию Твоему́ Ты́ определи́л еси́ Кресто́м и Воскресе́нием Свои́м свободи́ти согреши́вшия лю́ди Твои́ от про́пасти а́довы и сме́рти ве́чныя. И егда́ прии́де исполне́ние време́н, Ты́ снисше́л еси́ во дне́х пло́ти Своея́, я́ко Па́стырь До́брый, на взыска́ние заблу́дших ове́ц Твои́х, и пре́жде Креста́ Своего́ и во́льныя стра́сти в Вифа́нию прише́д, Ты́ еди́ным сло́вом Ла́заря, дру́га Твоего́, уме́рша и погребе́нна, воззва́в от а́да, из ме́ртвых воскреси́л еси́. И та́ко ве́лиим си́м и стра́шным чу́дом пре́жде живоно́сныя сме́рти Твоея́ сме́ртную держа́ву потря́сл еси́, предвозвеща́я четверодне́внаго возста́нием ско́рое Твое́, Живода́вче Христе́, тридне́вное из ме́ртвых Воскресе́ние, на́с все́х уве́рил еси́, я́ко хо́щеши темнообра́зное а́дское ца́рство кре́постию Свое́ю сокруши́ти и о́бщее Воскресе́ние все́х яви́ти, показу́я Ла́заря, я́ко пакибытия́ на́шего преднача́тие спаси́тельное. Сего́ ра́ди и мы́ недосто́йнии с Ма́рфою и Мари́ею ны́не да лику́ем све́тло и с Вифа́нией да торжеству́ем, безме́рное Твое́ снисхожде́ние ны́не пра́зднующе и прослезе́нием Твои́м над Ла́зарем бу́дущее утоле́ние сле́з и сме́рти умерщвле́ние ра́достно предначина́юще. Сподо́би же и все́м на́м душа́ми чи́стыми и нескве́рными умы́, кро́тким же се́рдцем и смире́нным нра́вом, с Вифа́ниею Тебе́, кро́ткаго Влады́ку, прия́ти, и лука́ваго горды́ню сокруши́ти, и отве́рсти вхо́ды серде́ц на́ших, да с ве́рою, я́коже Мари́я, пома́жем ми́ром любве́ пречи́стии но́зи Твои́, и со всеусе́рдием мно́гим, я́ко же Ма́рфа, послу́жим Тебе́, вкуша́юще Пречи́стое Те́ло и Са́мую Честну́ю Кро́вь Твою́ на та́инственной Ве́чери Твое́й, на не́йже обля́зи с на́ми и источи́ на́м многоце́нное моли́твы ми́ро, и сле́зы покая́ния, и благоуха́ние целому́дрия и чистоты́, да та́ко благоукраше́ннии и просвеще́ннии, услы́шим глаше́ние Твое́: “Се́ стою́ при две́рех и толку́”, и по гла́су Твоему́ да отве́рзем две́ри се́рдца и оби́тель сотвори́м Тебе́, вы́ну служа́ще Тебе́ и прославля́юще Тя́ со Безнача́льным Твои́м Отце́м и Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Моли́тва свято́му пра́ведному Ла́зарю

О, зело́ преди́вный и изря́дный дру́же Христо́в, Святы́й Пра́ведный Ла́зарю, Вифа́нии похвало́ и все́й вселе́нней превели́кое удивле́ние! Благослове́н до́м тво́й, его́же Госпо́дь на́ш Иису́с Христо́с во дне́х пло́ти Своея́ с любо́вию посеща́ше, ви́дя ве́ру и добро́ту души́ твоея́ и боголюби́вых сесте́р твои́х Ма́рфы и Мари́и, зане́ ты́ возлюби́л еси́ Его́ все́м се́рдцем твои́м, все́ю душе́ю твое́ю, все́ю мы́слию твое́ю и Те́м до конца́ возлю́блен бы́л еси́. Ди́вны та́йны твоя́, на тебе́ Боже́ственным Дру́гом Твои́м и Го́сподом на́шим явле́нныя, я́ко изво́лися Ему́ пре́жде Креста́ Своего́ и Воскресе́ния показа́ти на тебе́ всему́ ми́ру Сла́ву Свою́ и сотвори́ти тя́ предвозве́стника пресве́тлаго Своего́ из ме́ртвых тридне́внаго Воскресе́ния. Сего́ ра́ди То́й, я́ко Влады́ка живота́ и сме́рти, попусти́ тебе́ сме́ртным сно́м усну́ти, и погребе́ну бы́ти, и да́же до а́довых глуби́н сни́ти, иде́же ты́ узре́л еси́ су́щия от ве́ка уме́ршыя во мно́жестве неисче́тном а́довыми у́зами содержи́мыя, и стра́шные стра́хи ви́дел еси́. И та́мо, егда́ те́ло твое́ возсмерде́нию сме́ртному уже́ предаде́ся, по четы́рех дне́х ты́ услы́шал еси́ Боже́ственный гла́с Дру́га твоего́, на гро́б тво́й прише́дшаго: “Ла́заре, гряди́ во́н!” И по гла́су сему́ ты́ а́бие из гро́ба возста́л еси́ и та́ко Вифа́нию возвесели́л еси́ и Ма́рфины и Мари́ины сле́зы утоли́л еси́, фарисе́и же и кни́жники, в ожесточе́нии серде́ц су́щих устраши́л еси́. Утоли́ же, святы́й дру́же Христо́в, и на́ши сле́зы, гре́х ра́ди на́ших пролива́емии, оживотвори́ на́ши ду́ши и телеса́, в возсмерде́нии страсте́й и нечисто́т грехо́вных су́щии, воздви́гни на́с из гро́ба отча́яния и лю́таго уны́ния, все́х же на́с изба́ви от ве́чныя сме́рти, я́коже и тебе́ Госпо́дь на́ш возста́ви от успе́ния сме́ртнаго. И умоли́ ми́лостиваго Бо́га, да сподо́бит на́с прича́стницы бы́ти ве́чныя жи́зни, е́юже и ты́ по труде́х святи́тельства на о́строве Ки́прстем са́м ны́не наслажда́ешися во оби́телех ра́йских, прославля́юще Всесвято́е и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

 

Кондак святителя Кирилла, архиепископа Иерусалимского   глас 4

Языком твоим, мудре,/ Божественными вдохновеньми просветил еси твоя люди/ едину чести Троицу,/ Естеством нераздельну, разделяему же Лицы./ Темже, радующеся, всесвятую твою память празднуем,/ иже к Богу молитвенника тя предлагающий.