Максимовская икона Божией Матери
Максимовская икона Божией Матери написана в 1299 году по видению святителю Максиму, митрополиту Владимирскому († 1305, память 6 декабря), который прибыл во Владимир для перенесения из Киева Первосвятительской кафедры. На иконе изображена Божия Матерь в полный рост с Предвечным Младенцем на руке, перед Ней стоит Митрополит Максим, принимающий из Ее рук святительский омофор.
Явление Максимовской иконы Божией Матери совершилось в трудное время для Русской Церкви и нашего Отечества. Более 60 лет русская земля находилась под игом татаро-монгольских завоевателей. Печальным и тяжелым было положение Русской Церкви – храмы и монастыри разрушены, иконы и книги расхищены. Народ стал забывать христианское вероучение. В такие тяжкие времена Господь ниспосылал особых людей для управления Церковью и русским народом. Таким был Первосвятитель Русской Церкви Митрополит Максим, которому было даровано чудесное видение Божией Матери.
Церковное предание о чудотворном образе Божией Матери, именуемом Максимовским, гласит следующее:
«Икона сия написана по видению во сне Максиму Митрополиту, в 1299 году, что видно из следующей надписи, находящейся на сем образе: „Сей святый и чудотворный образ Пресвятыя Богородицы написан бысть в лето 6807 по видению Максима Митрополита Киевского, гречанина родом, егда ему пришедшу от Киева во Владимир и от путного шествия в келии своей мало уснув, абие видит яко на яве свет велик и необычен, и в том свете явися ему Пречистая Дева Богородица, держащи на руку Превечного Младенца, и рекла: „Рабе мой Максиме! добре сотвори, яко пришел еси семо посетити град Мой“. И подав ему омофор, рекла: „Приими сей омофор и паси во граде Моем словесные овцы“. Он же прием, возбудился от сна и в келии ни кого же виде, а омофор обретеся в руце его; он же страхом объят бысть на мног час, абие поведа великому князю Андрею, и построиша ковчег злат и положиша в него той омофор, и прославися сие чудо по всей Русской земле и в Палестине. Омофор же, во время безбожного царевича Талыча, егда плени град (1411 г.) и разори, где скончася, неизвестно“» (упомянутый в надписи великий князь Андрей – сын святого Александра Невского).
В видении Божия Матерь вручила святителю омофор, который проснувшийся митрополит увидел на своих руках. Явление Пресвятой Богородицы было знамением Небесного благословения на перенесение митрополии из Киева во Владимир. Омофор, переданный Матерью Божией, хранился во Владимирском Успенском соборе 112 лет. В 1412 году, во время нашествия татар, омофор был скрыт ключарем собора Патрикием, замученным татарами.
Максимовская икона Божией Матери была установлена в Свято-Успенском соборе Владимира над местом, где после своей блаженной кончины был погребен Митрополит Максим. Впоследствии эта икона прославилась многими чудесами и стала всероссийской святыней.
Тропарь преподобного Григория Декаполита глас 3
Образ был еси воздержания,/ Божественным Духом вся просветив:/ правоверия течение совершил еси,/ учением мир просветил еси/ и зловерных обличил еси смыслы,/ отче преподобне Григорие,/ Христа Бога моли даровати нам велию милость.
Кондак преподобного Иоанна глас 4
Воздержанием, отче, житие украсив,/ и плоть умертвил еси,/ темже и победил еси вражия прилоги, преблаженне,/ и прешел еси к Богу/ в безскорбный и вечный живот,/ яко достоин наследник, Иоанне,// Емуже молися спастися нам.
Тропарь Божией Матери пред иконой Ее Максимовской глас 4
Днесь светло красуется славнейший град Владимир,/ радостно совершая, Владычице,/ праздник явления Твоего святителю Максиму, в нем бывшаго,/ о немже ныне воспоминаюше и молящеся Тебе, взываем сице:/ о Пречудная Владычице Богородице,/ молися Превечному Архиерею - Сыну Твоему,/ да непоколебиму утвердит Церковь Православную,/ град наш Владимир и всю Русскую землю/ в мире сохранит и спасет в правоверии души наша.
Кондак Божией Матери пред иконой Ее Максимовской глас 6
Призри на нас, Всепетая Богородице,/ возсияй просвещение сердцем помраченным/ и озари стадо Твое, Пречистая,/ елика бо хощеши и можеши,/ яко Мати сущи Зиждителя,/ и возопий молящим Тя:/ Аз есмь с вами,/ и никтоже возможет на вы.
Молитва. Нескверная, неблазная, нетленная, пречистая, Чистая Дево, Богоневесто Владычице, яже Бога Слова человеком преславным Твоим Рождеством соединившая, и отринувшееся естество рода нашего небесным совокупльшая, яже ненадежных едина надеждо и боримых помоще, готовое заступление к Тебе притекающих, и всех христиан прибежище! Не гнушайся мене грешнаго, сквернаго, скверными помыслы и словесы и деяньми всего себе непотребна сотворша, и разумом лености сластей жития раба бывша. Но яко человеколюбиваго Бога Мати, человеколюбне умилосердися о мне грешнем и блуднем, и приими мое еже от скверных устен приносимое Тебе моление; и Твоего Сына и нашего Владыку, и Господа, Матернее Твое дерзновение употребляющи, моли, да отверзит и мне человеколюбныя утробы Своея благости, и презрев моя безчисленная прегрешения, обратит мя к покаянию, и Своих заповедей делателя искусна явит мя. И предстани мне присно, яко милостивая и милосердая и благолюбивая, в настоящем убо житии теплая предстательница и помощница, сопротивных нашествия отгоняющи, и ко спасению наставляющи мя, и во время исхода моего окаянную мою душу соблюдающи, и темныя зраки лукавых бесов далече от нея отгоняющи, в страшный же день суда вечныя мя избавляющи муки, и неизреченныя славы Твоего Сына и Бога нашего наследника мя показующи; юже и да улучу, Владычице моя, Пресвятая Богородице, Твоим ходатайством и заступлением, благодатию и человеколюбием Единороднаго Сына Твоего, Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.